پرسش مهر

۸ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

رشته ی من شبکه ونرم افزار رایانه ای است که امروزه همه ی انسانها بااو سروکاردارند و در تمام مراحل کار استفاده میشود .

درسال قبل اموختیم که کامپیوتر ها از دوجزسخت افزار و نرم افزاری تشکیل شده اند کهcpuمرکز اصلی سخت افزار کامپیوتر است .

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی بپردازد.

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای کاربردی، برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.


گرایش فناوری اطلاعات

بخش مهندسی فناوری اطلاعات (IT) یکی از جدیدترین و به‌روزترین رشته ها می باشد. این بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی بشر و احساس نیاز مبرم کشور به فارغ التحصیلان آن، با هدف آموزش و تعلیم دانشجویان و انجام تحقیقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پویای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشکیل شده است. یکی از اهدافی که از ابتدا حین طراحی اولیه برنامه درسی، و پس از آن در به روز رسانی‌های سالانه این رشته همواره مد نظر بوده است این است که فارغ التحصیلان آن قابلیت‌هایی را بدست آورند که بتوانند نیاز بازار کار داخلی را در پروژه‌هایی نظیر برنامه‌های جامع فناوری اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها،پروژه‌های حوزه خدمات الکترونیکی ،پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت دانش و مراکز داده و... برطرف نمایند.



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۷ ، ۲۰:۵۳
Maryam Shahsanaei

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند.

همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار ها هستند.

به طور مختصر می‌توان گفت Photoshop ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند .

طراحان گرافیک ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیغاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری ، طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . این نرم افزار حرفه ای گرافیک در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید .



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۷ ، ۲۰:۵۳
Maryam Shahsanaei

Adobe Illustrator به فارسی به معنی تصویرگیر هست و از محصولات گرافیکی شرکت ادوبی می باشد. ایلوستریتور یک نرم افزار برداری است و تمامی محاسبات آن بر اساس ریاضیات است (تفاوت تصاویر برداری و پیکسلی). با استفاده از این نرم افزار می توان به تولید اشکال و تصاویر وکتور پرداخت.


محیط ایلوستریتور شباهت زیادی به محیط کاریفتوشاپ دارد همینطور این دو نرم افزار بسیار با هم رابطه مستقیمی دارند که میتوان فایل های لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد. رقیب اصلی ادوبی ایلوستریتور، نرم افزار کورل‌دراو است که یک نرم افزار گرافیکی قدیمی به حساب می آید و هنوز هم طرفداران خودش را دارد.


از این نرم افزار بیشتر برای طراحی وکتور، طراحی لوگو، کشیدن تصاویر و تمامی آثار برداری استفاده می شود. در مقایسه با فتوشاپ که از تصاویر پیکسلی پیروی می کند همانطور که گفتیم محاسبات Illustrator بر اساس معادلات و روابط ریاضی است و این قابلیت باعث می شود که با هر چقدر زوم کردن و یا تغییر انداز بر روی تصویر از کیفیت آن کاسته نشود و طرح هایی با قابلیت مقیاس پذیری خوبی داشته باشیم

قابلیت های مهم Adobe Illustratorاجرای ایده و کشیدن آن به صورت حرفه ایقابلیت تغییر اندازه بدون کم شدن کیفیتسازگار بودن با نرم افزار فتوشاپطراحی اشکال حرفه ای به سادگیقابلیت چاپ با کیفیت و وضوح بالاطراحی وکتور به صورت حرفه ایساخت آیکونپالت رنگ پیشرفتهایجاد تصاویر تخت (flat)طراحی های کارتونی جهت استفاده از نرم افزار های انیمیشن سازیجمع بندی


در کل می توان گفت که ایلوستریتور یک نرم افزار گرافیکی بسیار کاربردی است و هر گرافیستی باید به خوبی بتواند با آن کار کند. با ترکیب این نرم افزار با فتوشاپ می توان به تولید تصاویر خارق العاده و حرفه ای پرداخت که آرزوی هر طراحی است



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۲۷
Maryam Shahsanaei

شبکه‌های کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای مستقل متصل به یکدیگرند که با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل داده می‌کنند. مستقل بودن کامپیوترها بدین معناست که هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی مجزا بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تاثیرگذار نیست.

متصل بودن کامپیوترها یعنی از طریق یک رسانه فیزیکی مانند کابل، فیبر نوری، ماهواره‌ها و ... به هم وصل می‌باشند. دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری می‌باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست.

این موضوع در بین متخصصین قلمرو شبکه مورد بحث است که آیا دو رایانه که با استفاده از نوعی از رسانه ارتباطی به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل یک شبکه می‌دهند. در این باره بعضی مطالعات می‌گویند که یک شبکه نیازمند دست کم ۳ رایانه متصل به هم است. یکی از این منابع با عنوان «ارتباطات راه دور: واژه‌نامه اصطلاحات ارتباطات راه دور»، یک شبکه رایانه‌ای را این طور تعریف می‌کند: «شبکه‌ای از گره‌های پردازشگر دیتا که جهت ارتباطات دیتا به یکدیگر متصل شده‌اند». در همین سند عبارت «شبکه» این طور تعریف شده‌است: «اتصال سه با چند نهاد ارتباطی». رایانه‌ای که به وسیله‌ای غیر رایانه‌ای متصل شده‌است (به عنوان نمونه از طریق ارتباط «اترنت» به یک پرینتر متصل شده‌است) ممکن است که یک شبکه رایانه‌ای به حساب آید، اگرچه این نوشتار به این نوع پیکربندی نمی‌پردازد.

این نوشتار از تعاریفی استفاده می‌کند که به دو یا چند رایانه متصل به هم نیازمند است تا تشکیل یک شبکه را بدهد. در مورد تعداد بیشتری رایانه که به هم متصل هستند عموماً توابع پایه‌ای مشترکی دیده می‌شود. از این بابت برای آنکه شبکه‌ای به وظیفه‌اش عمل کند، سه نیاز اولیه بایستی فراهم گردد، «اتصالات»، «ارتباطات» و «خدمات». اتصالات به بستر سخت‌افزاری اشاره دارد، ارتباطات به روشی اشاره می‌کند که بواسطه آن وسایل با یکدیگر صحبت کنند و خدمات آنهایی هستند که برای بقیه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده‌اند

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۲۲:۲۲
Maryam Shahsanaei

سال دهم و یازدهم با زبان c#اشنا شدیم و برنامه هایی را طراحی کردیم که درپایه یازدهم فرم هایی در برنامه نویسی طراحی کردیم و بسیار لذت بخش بود که میتوانستیم بعضی از بازی های حرکتی را در ان طراحی کنیم

درادامه با توضیحات برنامه نویسی سی شارپ اشنا میشویم.

برنامه‌ نویسی یک فرآیند خلاقانه است که چگونگی انجام یک کار یا یک وظیفه خاص را به کامپیوتر آموزش می‌دهد. هالیوود تصویری از برنامه‌ نویس‌ها ارائه داده است و آن‌ها را تکنسین‌های uber‌ای معرفی کرده است که می‌توانند پشت یک کامپیوتر نشسته و در هر ثانیه یک کلمه عبور را بشکنند. ولی واقعیت کمی متفاوت است. با لیداوب همراه باشید تا با چگونگی کار یک برنامه نویس آشنا شوید.

برنامه‌ نویسی چیست و آیا برنامه‌ نویسی یک عمل خسته کننده است؟کامپیوتر‌ها آنچه را که به آن‌ها گفته می‌شود انجام می‌دهند. دستورالعمل‌هایی که به کامپیوتر داده می‌شود،‌ همان برنامه‌هایی هستند که توسط انسان نوشته می‌شود. برنامه‌ نویسان کامپیوتر کد منبع را طوری می‌نویسند که توسط انسان قابل فهم باشد، اما همین کد منبع برای کامپیوتر غیر قابل فهم است.

در بسیاری از موارد، این کد منبع به کد ماشین ترجمه می‌شود، در این حالت کد ماشین به صورتی قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌شود ولی درعین حال برای انسان غیرقابل فهم است.

رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی قابل کامپایل عبارتند از : 

   Visual Basic


 Delphi


   C


   C++ 


    C#


  Cobol


 Fortran


 Objective-C


 Swift


 Pasca


  Python

در برخی موارد لزومی ندارد که برنامه‌های نوشته شده به صورت جداگانه کامپایل شوند. ولی در عوض در یک فرایند just-in-time در زمان اجرای برنامه عمل کامپایل انجام می‌گیرد. به این برنامه‌ها، برنامه‌های تفسیری (interpreted) گفته می‌شود.

رایج‌ترین زبان‌ های برنامه‌ نویسی که از این روش کامپایل استفاده می‌ کنند عبارتند از:

Javascript


Perl


 PHP


 Postscript


Python


 Ruby

زبان‌های برنامه‌ نویسی هر کدام قوانین و واژگان خاص خود را دارند. یادگیری یک زبان برنامه‌ نویسی جدید درست مثل یادگیری یک زبان گفتاری جدید است.

یک برنامه کامپیوتری چگونه کار می‌کند؟

اساسا برنامه‌ها، متن‌ها و اعداد را دستکاری می‌کنند. این‌ها ملاک‌های سازنده هر برنامه هستند. زبان برنامه‌ نویسی به شما اجازه می‌دهد از اعداد و متن به روش‌های مختلف استفاده کنید. سپس، اطلاعات را روی دیسک ذخیره کنید و برای بازیابی بعدی از آن‌ها استفاده کنید.

اعداد و متن‌ها در زبان برنامه نویسی متغیر نامیده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به صورت جداگانه یا در مجموعه‌های ساختاری مورد استفاده قرار داد. در ++C، متغیر می‌تواند برای شمارش اعداد نیز استفاده شود.

به عنوان مثال، یک متغیر struct در داخل کد می‌تواند اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد را برای یک کارمند حفظ کند مانند

     Name


    Salary 


    Company Id Number


    Total Tax Paid


   SSN


یک پایگاه داده می‌تواند میلیون‌ها رکورد مثل این را نگه دارد و آن‌ها را به سرعت واکشی کند.

نوشته شدن برنامه‌ها برای سیستم عامل خاص

هر کامپیوتر دارای یک سیستم عامل است، خود سیستم عامل نیز یک برنامه است. برنامه‌هایی که در کامپیوتر اجرا می‌شوند باید با سیستم‌ عامل موجود روی کامپیوتر سازگاری داشته باشند.


سیستم عامل‌های پر طرفدار عبارتند از:

   Windows


   Linux


  MacOS


    Unix


  Android

قبل از جاوا، برنامه‌ها باید برای هر سیستم‌ عامل سفارشی می‌شدند. برنامه‌ای که بر روی یک کامپیوتر با سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شد نمی‌توانست بر روی یک کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز یا مک اجرا شود. جاوا، امکان این را می‌دهد که یک‌ بار برنامه را بنویسید و سپس بتوانید آن را در همه جا اجرا کنید. جاوا از ترجمه تفسیری استفاده می‌کند. در ترجمه تفسیری، کد ابتدا در زمان اجرا خط به خط ترجمه می‌شود و به بایت کد تبدیل می‌شود. هر سیستم عامل دارای یک مترجم جاوا در درون خود است که برای آن نوشته شده است و می‌تواند بایت کد‌ها را تفسیر کند.

ممکن است در برنامه‌ نویسی به بروز رسانی برنامه‌های کاربردی موجود و سیستم‌های‌عامل نیاز داشته باشیم. برنامه‌ها از ویژگی‌های ارائه شده توسط سیستم‌ عامل استفاده می‌کنند و هنگامی که آن‌ها تغییر می‌کنند، برنامه‌ها نیز باید تغییر کنند.

به اشتراک گذاری برنامه‌های کامپیوتر

یبسیاری از برنامه‌ نویسان، برنامه‌ نویسی را یک گذر خلاقانه برای خود می‌دانند. دنیای اینترنت پر از وب‌ سایت‌هایی است که در آن‌ها کد‌های منبع توسط برنامه‌ نویسان آماتور نوشته شده است که بیشتر برای سرگرمی این کار‌ را انجام می‌دهند و خوشحال هستند که بتوانند کد خود را با همه به اشتراک بگذارند. لینوکس به همین صورت توسعه یافت، لینوس توروالدز کدی را که نوشته بود به اشتراک گذاشت و این کد بعد‌ها توسعه یافت و لینوکس به‌ وجود آمد.

تلاش فکری در نوشتن یک برنامه متوسط می‌تواند با نوشتن یک کتاب قابل مقایسه باشد، با این تفاوت که هرگز یک کتاب را دوباره نمی‌توان اشکال‌زدایی کرد.

برنامه‌ نویسان کامپیوتر، همواره در جستجوی راه‌های جدیدی برای ساختن برنامه‌ای برای ایجاد یک کار خاص هستند، یا دنبال یافتن راه حلی برای حل یک مشکل خاص می‌گردند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۱۵:۲۲
Maryam Shahsanaei
من از خودم و بقیه ی دوستانم انتظار دارم که ازاین فرصت ها نهایت استفاده را بکنیم و درس هایمان را بخوانیم که به آن هدفی که در سر داره ایم برسیم.
ازخودم انتظاردارم که درس امسال و کنکورم را بخوانم که دریک رشته ی موفقیت امیز قبول شوم و کاری نکنم که بعد حسرتش را بخورم و پشیمانی در سر داشته باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۱۵:۱۴
Maryam Shahsanaei

درپایه یازدهم درسی به نام کارافرینی برای ما اوردند که مهارت و اعتماد به نفس های مارا بالا میبرد و با مطالب جدیدی اشنا شدیم که دارای فعالیت های زیادی بود که باید انجام میدادیم

دارای ۵ تا پودمان بود که هرپودمان از شش جلسه تشکیل شده بود.

پوومان اول درباره حل خلاقانه مسئله ها :درباره ی حواس پنجگانه توضیح داده بود که چگونه اجناس دورمان را حس کنیم حواس پنجگانه مانند لامسه ،بویایی،چشایی،شنوایی،بینایی

پودمان دوم نوآوری و تجاری سازی محصول: انواع ریسک پذیری که از دوجز بود یکی ریسک مثبت و دیگری منفی

عزت نفس یعنی باور شما نسبت به ارزش خود در کل ،ارزیابی کلی از خودتان و دانستن قدر و منزلت خودتان که میتوانید رفتار خودتان را مطابق انها تنظیم کنید.

پودمان سوم طراحی کس و کار:شایستگی تیم سازی و اینکه چگونه با هم تیم های خود رفتار کنیم و یک کار گروهی را قبول کنیم تیم متشکل از افرادی با مهارت و دانش و تجربه است.

پودمان چهارم بازاریابی و فروش:بازاریابی موفق که به چهارتا عامل بستگی دارد خود محصول،قیمت ، نحوه معرفی کردن ان، جایی که تصمیم داریم محصولمان را بفروشیم

پودمان پنجم ایجاد کسب و کار نوآورانه:محصول یا خدمت جدید

روش های جدید تولید،گشایش بازار جدید،دستیابی به مواد اولیه،اشتغال زایی و توزیع ثروت در جامعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۱۵:۱۰
Maryam Shahsanaei
پارسال درموردphp اشنا شدیم و در برنامه هایی مثل نت شروع به تایپ کردن زبان phpکردیم و با موضوعاتی نظیر رنگبندی به زبان php
فونت عوض کردن متن به زبانphp
تغییر سایز متن به زبانphp و....
یک پودمان از کتابمان مبحثphp بود که با انواع و کارهای phpاشنا شدیم باphpتوانستیم خیلی از کارهارا راحتر کنیم مثل جدول کشیدن و تصویر اوردن 

حتی با دستوراتی مثل sqlکه در برنامه ی ومپ مینوشتیم و یک پایگاه داده میساخیتم و روی گزینه ی لوکال کیلک میکردیم و کارهای که انجام داده ایم را مشاهده میکردیم.

توضیحاتی درباره ی php

php یک زبان سمت سرور می باشد که به منظور طراحی صفحات وب استفاده می شود؛ اما می توان از php به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره نیز استفاده کرد.

از زبان php می توان برای ایجاد پلاگین های مدیریت محتوای محبوب wordpress استفاده نمود. همچنین هدف اصلی آن توسعه صفحات وب می باشد. علاوه بر این از php می توان در ساخت صفحات وب که نیاز به ارتباط با بانک اطلاعاتی دارند نیز استفاده نمود
چند مثال با php

از آنجایی که فلسفه پیدایش php ایجاد صفحات داینامیک و استفاده از آن در وب بوده، لذا قابلیتهای این زبان در کنار کدهای ساده html قابل دسترسی است و این یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود؛ برای شروع و آشنایی بیشتر به کدها و مثال های زیر توجه کنید:

<?php echo "اولین کد php من!"; ?> توضیح: - کدهای php بین دو تگ علامت سوال ، php و علامت سوال نوشته می شوند (شیوه استاندارد). - دستور echo مقادیر را به خروجی ارسال می کند. حال به کد زیر توجه کنید: <?php $text = "اولین کد php من!"; echo $text; ?> پیش نمایش توضیح: - در کد بالا عبارت اولین کد php من! به جای پرینت مستقیم، ابتدا به یک متغیر داده شده و سپس آن متغیر به خروجی داده می شود (علامت $ نشان دهنده تعریف یک متغیر است). حال به مثال زیر توجه کنید: <?php $num1 = 20; $num2 = 50; $total = $num1 + $num2; echo $total; ?> پیش نمایش توضیح: - کد بالا مقدار متغیر total را به خروجی خواهد داد و متغیر total برابر است با حاصل جمع دو متغیر num1 و num2 که اعدادی به دلخواه به آنها داده ایم. - در آینده در رابطه با نحوه استفاده و تعریف متغیر ها بیشتر خواهیم گفت و مثال های بیشتری مطرح خواهیم کرد. مثالی دیگر:<?php $name = 'webgoo.ir'; if ($name == 'webgoo.ir'){     $hi = '!'; } else{     $hi = 'سلام ناشناس!'; } echo $hi; ?>پیش نمایش توضیح: - if (اگر) و else (در غیر اینصورت) برای ایجاد شرط به کار می روند و علامت == نشان دهنده برابری دو طرف آن است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۷ ، ۱۴:۱۸
Maryam Shahsanaei